Kritiskt tänkande och kritiskt förhållningssätt är
centrala begrepp i högre utbildning. Examensmålen i
högskoleförordningen genomsyras av olika former av
kritikalitet och inom akademin är ”kritiskt
förhållningssätt” och ”kritiskt tänkande” honnörsord.
Men vad innebär egentligen att förhålla sig kritiskt? Kan
man tänka kritiskt på olika sätt? Varför är kritikalitet
viktig? Och inte minst: Vad krävs för att utbildning ska
bidra till utvecklingen av ett kritiskt förhållningssätt?
eller kan utbildning, under vissa omständigheter, till
och med hämma den kritiska förmågan?
I den här kursen får deltagarna arbeta med flera olika
perspektiv på vad det innebär att vara kritisk och att ha
ett kritiskt förhållningssätt. Vi reflekterar också över
hur vi som lärare kan bidra till utvecklingen av
studenternas, och våra egna, möjligheter att vara kritisk
och tänka och agera kritiskt.
Kursen ges i samarbete med Södertorns högskola.
Lärandemål
Kursdeltagaren förväntas efter avslutad kurs kunna:
-Diskutera några, i grunden olika, former av
kritikalitet
-Redogöra för några förutsättningar för att
utbildning ska stimulera studenternas kritiska
utveckling
-Reflektera över tillämpningen av flera olika
kritiska perspektiv i en given situation
Omfattning:
Kursen motsvarar två veckors heltidsstudier och har tre
sammankomster varav två som äger rum i Ultuna och en på
Södertorns högskola.
Förkunskaper
För att antas till kursen krävs grundkurs i högskole-
pedagogik eller motsvarande högskolepedagogisk utbildning.
Pris för denna kurs: 3400 kr
Det finns inga kurstillfällen för denna kurs just nu
« tillbaka